19nov2015

Mina träningstips i vardagen

Svårt att hitta tiden för träning? Det är inte alltid nödvändigt att springa 5 kilometersrundan eller träna på gymmet en timme. Det finns många tillfällen där några minuter kan utnyttjas för träning som ger resultat.
Här kommer några tips:

 

  1. I kassakön, gör tåhävningar och tävla med dig själv i hur många du hinner med innan det är din tur att betala.
  2. När du åker kollektivt, ta alltid trapporna till och från tunnelbanan, gärna två trappsteg i taget (dödssynd att ta rulltrappan). Se det som ett bra mini-intervallpass när du spurtar efter bussen. Att kliva av tunnelbanan en station före ger många värdefulla promenadmeter.
  3. Om du köar i bilen, här finns massor av fina övningar som du kan göra utan att trafikfara uppstår! Spänn av i axlar genom att höja och sänka axlarna, pressa ihop skulderbladen och släpp, knipa sätesmusklerna (snygg och fast rumpa), spänn och slappna av i magmusklerna. Tå- och fingerövningar för att mjuka upp stela leder kan också rekommenderas.
  4. TV-tittare, sätt er på golvet istället för i soffan. Passa på och gör några armhävningar eller situps när det är reklamsändning. Att sitta på golvet stärker både rygg och magmuskler vilket resulterar i en bättre kroppshållning.
  5. Om du har hund så är hundpromenaderna ypperliga tillfällen att träna t ex styrka i ben samt balansövningar. I stället för att otåligt vänta på att hunden ska bli klar med sina ärenden så kan du passa på att göra några bra styrkeövningar för ben. Variationsmöjligheterna är många, testa djupa knäböj (det känns efter några stycken) eller balansövning genom att stå på ett ben i taget.
  6. Sedan vill jag verkligen slå ett slag för hemarbetet som t ex att dammsuga, perfekt styrkeövning för magmuskler, armar och axlar. Det samma gäller vid lövkrattning, biltvätt och skaka mattor.

 

Det är bara fantasin som begränsar oss. Inget att vänta på, kom igång nu!

 

In Touch - Träningstips i vardagen